Al weer meer dan 2 maanden in Japan. - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Amber Ebskamp - WaarBenJij.nu Al weer meer dan 2 maanden in Japan. - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Amber Ebskamp - WaarBenJij.nu

Al weer meer dan 2 maanden in Japan.

Door: amberebskamp

Blijf op de hoogte en volg Amber

02 Juni 2012 | Japan, Fukuoka

Zo, moet weer even denken wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen maand.

Het belangrijkste is dat m'n school m'n rooster veranderd heeft. Daardoor is school nu wel al een stukje beter geworden. Ik heb nu ook lessen met 2 andere klassen die wat leuker zijn. Op maandag heb ik bijvoorbeeld i.p.v. Wiskunde, Kendo. Kendo is een Japanse verchtsport waarbij je houten stokken gebruikt. Voor als je niet weet wat het is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kendo
Maar dat doe ik dus met 12 jarigen, waarvan sommigen Bzo klein zijn dat ze precies tot aan m'n kruis komen XD moet je voorstellen dat ik dan met zo'n stok op ze af kom. Tja, opzich wel begrijpelijk dat ze nogal afstandelijk waren.
Je mag dus geen nagellak op, maar ik dacht, ik kan het heus wel op m'n tenen doen, niemand die dat ziet. Maar kendo doe je dus op je blote voeten, dus iedereen begon naar m'n voeten te staren. Gelukkig kon de leraar er wel om lachen, en zei er voor de rest niets van.
Op dinsdag voor de rest niets bijzonders, maar volgende week ga ik kijken bij de koto club. Koto is een Japans instrument.
Op woensdag geef ik 3 uur les tijdens oral communication. Ik vind het echt leuk om les te geven. Vooral omdat de Japanners zoveel respect voor je hebben. Als leraar in Nederland kun je nog wel eens moeilijk hebben, maar hier, als je zegt dat ze stil moeten zijn hoef je dat geen tweede keer te zeggen.

Ik hoef voor de rest geen toetsen te maken, maar dat betekend niet dat ik het niet druk heb/ uitgeput raak. Als je 8 uur per dag les hebt en het meeste daarvan niet begrijpt/verstaat dan vereist dat onbewust heel veel energie.
Ik mag wel een TOEFL test maken, dus tijdens sommige Engels lessen mag ik daarvoor studeren.

Uuhm, natuurlijk hadden we ook nog het sportfestival. Dat is dus iets heel anders dan bijvoorbeeld een sportdag in nederland. Op mijn school hadden we dus 3 teams. Rood, wit, en blauw. Ik zat in het blauwe team. Op het sportfestival heb je de normale sporten, en daarnaast, moet elk team ook nog een dans voor bereiden, en een traditionele japanse dans met drums en op de achtergrond panelen.. De bedoeling is dus dat jouw team wint. Daarvoor hadden we anderhalve week voor getraind. Ik trainde dan bijna elke dag voor de panelen. Dan heb je een bord met allemaal verschillende kleuren papier, en op een bepaald moment moet je je blad omslaan zodat je bord bijv. Rood word. Dat doe je dan met een groep van ong. 100 mensen, en als iedereen dan op het juiste moment ze blad omslaat dan heb je een hele grote tekening.
Dat is best lastig, omdat je heel goed op de drums moet letten wanneer je je blad om moet slaan, en dat je de juiste kleur hebt.

En toen was de grote dag aangebroken. Ik deed mee aan touwtrekken, een een hindernis baan. Bij de hindernis baan moest ik onder een net doorkruipen, over een balk lopen, met mn kont een ballon knappen, en over horden springen. En touwtrekken deed je echt met een heel lang touw. Met 50 tegen 50.
Panelen deed ik perfect, maar sommigen uit mijn team schenen het wat minder gedaan te hebben.

Op het eind hadden we dan de uitslag welk team er gewonnen had. En welke teams de beste dans act, Japanse dans, panelen, en achergrond tekening hadden. Helaas na anderhalve week hard trainen had ons team niets gewonnen. Daarna moest bijna mijn hele team huilen. Tja, ik had heel erg veel plezier gehad en daar ging het mij om. Ik moest dan ook niet huilen.
Ik heb de DVD gekocht, dus we kunnen het terug kijken. (€25,- de afzetters XD)

Tijdens het oefenen van de sportdag kon ik eindelijk praten, en heb ik veel vrienden gemaakt, voornamelijk met de oudste jaars. Die zijn allemaal 17 en 18, en die wilden ook gelijk met me uit.

Na de lessen ga ik naar hun lokaal, en dan praten we wat. Daarna gaan we meestal naar de supermarkt om een ijsje te kopen, en dan eten we het in het parkje. Om de hoek.

Vandaag ben ik dan ook voor het eerst naar de karaoke bar geweest met ze, gebarbecued, en naar het winkelcentrum geweest en daar wat pirikura gedaan.
Karaoke bar was echt grappig. En de BBQ was echt ongelofelijk veel. We aten al om 12uur in de middag, en het is nu 22.33 en ik zit nog vol. Het begon met vlees, wat Zooo hemels was, daarna sandwiches, cake, en ijs. We deden de BBQ bij een vriendins huis, en ik moest echt even slikken toen ik voor het hek stond. So huge!

Ik ben ook nog naar een vogelcentrum geweest met m'n broer en z'n vrouw en kind, en daarna naar een heel groot rozenperk. Echt heel mooi, maar het was echt super heet die dag, 35 graden ofzo en maar een zuchtje wind. Daarna leek ik erg op anpanman, (een superheld uit een Japanse kinderserie) http://thedogbarks.blog124.fc2.com/blog-entry-165.html

Ik ben ook nog een keer naar fukuoka geweest, maar je raakt daar echt nooit uitgekeken. Dit keer liet m'n moeder me de 3 verdiepingen onder grond zien. Echt amazing. Ook toen kreeg ik weer kleren van m'n moeder. Natuurlijk weer een typisch Japans rokje, en een truitje. Toen ik het aanpaste moet ik het aan de hele winkel showen zodat iedereen weer kon schreeuwen KAWAI! En, WOW, ASHI GA NAGAI! Dat betekend, wow, wat een lange benen. Ook dat heb ik vandaag weer op z'n minst 20 keer aan moeten horen. Wel grappig hoor, ik ben het nog niet zat ;)

Ik ben ook nog aardbeien wezen plukken met de anderen zwitserse uitwisselingsstudent en zijn host family. Hier zijn de aardbeien echt overheerlijk, en zoet. Totaal niet zuur ofzo. Ik had de meeste geplukt en mocht ze daarna mee naar huis nemen. Daarna had ik wel last van m'n rug, dus kreeg ik een massage van m'n Japanse moeder.

Morgen ga ik waarschijnlijk naar de bioscoop met een klasgenootje en haar moeder. Want haar moeder wilde heel graag met me naar de film. Juist....haar moeder. M'n Japanse ouders vonden het ook al vreemd. Ach ik zie het wel.

Met m'n Japans gaat het op zich wel goed. Ik kan me wel verstaanbaar maken zonder engels te gebruiken, maar het blijft moeilijk. Vooral het schrift blijft een kriem, maar het is wel leuk om te studeren.

Nu nog even m'n vrienden bedanken voor de geslaagde dag, en dan m'n bedje in.
!

  • 02 Juni 2012 - 16:19

    Je Mamsje..:

    Durf je wel tegen die kleintjes!!! Wat een geweldig verhaal lieverd. Die leraar zal wel geschrokken zijn van die lange benen en dan nog nagellak ook hihihi. Xxxxxx

  • 02 Juni 2012 - 21:37

    Ilse:

    Zo te horen zit je gelukkig wat beter in je vel, en begin je er aardig je draai te vinden lieverd. Fijn dat je nu ook mensen hebt leren kennen om mee uit te gaan! Mama hier net weggegaan, we hebben samen gegeten en filmpje gekeken.(kaasfondue!) hier gaat verder alles z'n gangetje, kijk uit naar je volgende berichtje lieverd. En als je wilt skypen laat het dan maar weten! Dikke knuffel van je achter(lijke) nicht ;-)

  • 05 Juni 2012 - 06:12

    Carolien:

    He, leuk om te lezen dat er nu dingen gebeuren, waarom iedereen zo graag naar het buitenland wil! Mijn beeld van Japan verandert mee met jou verhalen. Met je moeder en vader en de rest van je familie ook alles goed? Dikke xxxxx

  • 05 Juni 2012 - 09:38

    Angelia:

    , (lieve) Amber,

    Daar ben ik dan, heeft ff geduurd maar met veel aaahhh en ooohhh heb ik al je reisverhalen gelezen. WOW wat een belevenis!! Je mams heeft me natuurlijk wel op de hoogte gehouden maar je reisverhalen maken het compleet. Je bent een TOPPER, geweldig hoe je het doet! Goed om te zien dat je rooster enige aanpassing heeft ondergaan en dat je wat andere dingen doet dan wiskunde hihi. Zo te lezen wordt het elke dag een beetje leuker en gezelliger. Btw, niet met vreemde moeders mee gaan hoor...Je weet het maar nooit.... hahaha
    Hou het maar bij je Japanse Mams, die is volgens mij wel lief, toch? Nou lieverd, geniet van Japan en al haar schoonheden, je studie en alles daarom heen. Ik ben stiekem een beetje jaloers op je:-) Wacht met spanning je volgende reisverslag weer af. Kus Kus Angelia

  • 05 Juni 2012 - 11:17

    Giovanna Verspagen:

    Hoi,
    je kent mij niet maar ik kwam vandaag toevallig via de AFS site, jou blog tegen en ik wou er wat meer over vragen. Aangezien ikzelf ook graag voor een bepaalde tijd naar japan wil gaan.

    Het grootste probleem waar mijn ouders mee zitten is het bedrag. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

    Groetjes uit Landgraaf !!


  • 05 Juni 2012 - 13:01

    Camille:

    hey!
    Ben toevallig op uw blog terecht gekomen toe ik op zoek was naar een kendo winkel in fukuoka... succes trouwens met uw kendo!
    Ik ben een Rotary uitwisselingsstudent uit Belgie in Fukuoka. Ik woon hier nu bijna 9 maand. Als ge zin hebt om keer af te spreken en nederlands te babbelen (oh, ik mis het zo :p) stuur mij dan een bericht op facebook of mail mij op mijn keitai:
    Camille De Landtsheer
    camilledelandtsheer@docomo.ne.jp
    x

  • 08 Juni 2012 - 19:21

    Je Derde Moeder!:

    Pas op voor alle vreemde moeders en mannen hoor! Hou je in de gaten op afstand;-) hihi. Dikke kus!!

  • 10 Juni 2012 - 11:33

    Amber Ebskamp:

    Dankje wel iedereen voor jullie leuke reacties! Dat maakt me weer vrolijk. Ik zal nu mn volgende verslag schrijven. En giovanna, tja, ik had geluk bij een ongeluk. Toen m'n oma overleed hebben we haar erfenis gebruikt om mijn trip naar Japan te financieren. Zelf heb ik ook hard gewerkt zodat ik hier ook wat geld heb om uit te geven. Het is hier namelijk ook best prijzig, en je kunt hier natuurlijk niet alles door je gastgezin laten betalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Hallo allemaal! Voor de mensen die het nog niet wisten: Ik ga een jaar Highschool doen in Japan. Ik vertrek 21 maart 2012 en kom in februari 2013 weer terug. Daarvoor onderbreek ik mijn VWO, maar daar heb ik het helemaal voor over! Waarom? Gewoon omdat ik dit al heel lang wil, dus niet verplicht. Ik woon daar in een gastgezin en ga naar een Japanse school. Op die manier leer ik de taal en de cultuur en kijk ik over een jaartje misschien wel heel anders tegen dingen aan. Kortom: Een groot avontuur waar ik veel van op zal steken! Als je nieuwschierig bent, houdt dan mijn blog goed in de gaten. Groetjes, Amber

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1267
Totaal aantal bezoekers 42826

Voorgaande reizen:

21 Maart 2012 - 14 Februari 2013

Highschool jaar Japan

Landen bezocht: